ACTIVIDAD INVESTIGADORA

 

Publicaciones y congresos

 

Artículos científicos

Nicolaou, A.; Sevilla-Pavón, A. (In press) Developing intercultural communicative competence in ESP
learning through telecollaboration: An ecological perspective. En: Learning beyond Culture: Reports from
the field on Intercultural Communicative Competence through telecollaboration and foreign language
learning CERCLES.

Sevilla-Pavón, A.; (2018). L1 versus L2 online intercultural exchanges for the development of 21st century
competences: the students’ perspective. British Journal of Educational Technology, Early View, 1-27. DOI:
10.1111/bjet.12602, http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/bjet.12602/full, ISSN : 1467-8535.

Sevilla-Pavón, A.; Nicolaou, A. (2017) Fostering 21st Century Skills in Online Intercultural Exchanges
through Digital Storytelling. International Journal of Computer-Assisted Language Learning and Teaching
(IJCALLT), 7( 4): 44-58. IGI Global. ISSN: 2155-7098. DOI: 10.4018/IJCALLT.2017100104

Sevilla-Pavón, A. (2017). La dimensión creativa en la escritura, ilustración y musicalización de cuentos del
mundo. Revista Iberoamericana de Educación, 75 (1): 89-110, 30/10/2017. ISSN: 1022-6508. En:
https://rieoei.org/RIE/article/view/1357

Sevilla-Pavón, A.; Haba Osca, J. (2017). “Learning from real life and not books”: A gamified approach to
task design in transatlantic telecollaboration. Ibérica, 33: 235-260. http://www.aelfe.org/documents/33_10_IBERICA.pdf ISSN: 1139-7241.

Sevilla-Pavón, A.; García Laborda, J.; Gimeno Sanz, A. (2017). Actitudes de los profesores de la Comunidad
Valenciana ante la tipología de ejercicios para la evaluación asistida por ordenador de las destrezas orales
en la futura Prueba de Acceso a la Universidad. Revista Educação e Pesquisa, 43(4): 1179-1200. Epub
12.01.17: 1-18. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/s1517-9702201612149283 ISSN: 1517-9702.

Sevilla-Pavón, A. (2016). Affordances of Telecollaboration tools for English for Specific Purposes online
learning. World Journal on Educational Technology, 8 (3): 218-223. En: http://sproc.org/ojs/index.php/wjet/article/view/696. DOI: http://dx.doi.org/10.18844/wjet.v8i3.696. ISSN 1309-0348.

Sevilla-Pavón, A.; Haba Osca, J. (2016). “Te das cuenta de que el mundo puede ser tan distinto y similar al
mismo tiempo”: Telecolaboración y desarrollo de la competencia intercultural en la educación superior.
Didáctica. Lengua y Literatura, 28: 263-284. https://revistas.ucm.es/index.php/DIDA/article/view/54088
ISSN: 1130-0531.

Sevilla-Pavón, A.; Gimeno Sanz, A.; Martínez Sáez, A. (2016). Viabilidad de la informatización del examen
lengua extranjera de las Pruebas de Acceso a la Universidad. RED- Revista de Educación a Distancia. 49:
1-15. http://www.um.es/ead/red/49/sevilla.pdf. DOI: http://dx.doi.org/10.6018/red/49/11 ISSN: 1578-
7680.

Sevilla-Pavón, A. (2015). Computer assisted language learning and the internationalisation of the
Portuguese language in higher education contexts. Digital Education Review, 28: 55-62.
http://revistes.ub.edu/index.php/der/article/view/12033 ISNN: 2013-9144.

Sevilla-Pavón, A. (2015). Cultura en clase de E/LE a través de cuentos alrededor del mundo. Foro de
Profesores de E/LE, 11: 305-311. https://ojs.uv.es/index.php/foroele/article/view/7128/6796 ISSN: 1886-
337X.

Sevilla-Pavón, A.; Maddalena, T. L. (2015). Aprendizagem de línguas com narrativas digitais: uma
experiência no ensino do inglês para fins específicos. Revista Lugares de Educação, 5 (11): 255-267.
http://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rle ISSN: 2237-1451.

Sevilla-Pavón, A. (2015). Examining collective authorship in collaborative writing tasks through digital
storytelling. European Journal of Open and Distance Learning, 18 (1): 1-7. http://www.eurodl.org/?p=current&sp=brief ISSN: 1027-5207.

Sevilla-Pavón, A. (2014). La escritura colaborativa a través del relato digital en clase de E/LE. Foro de
Profesores de E/LE, 10: 261-270. http://foroele.es/revista/index.php/foroele/article/view/243 ISSN:
1886-337X.

Sevilla-Pavón, A.; Gimeno Sanz, A. (2014). Validating self-made multimedia resources for English teaching
and learning in higher education contexts. Revista Vozes dos Vales, 6, Anno III: 1-15.
http://www.ufvjm.edu.br/site/revistamultidisciplinar/files/2014/10/Validating-self-made-multimedia-
resources-for-English-teaching-and-learning-in-higher-education-contexts.pdf ISSN: 2238-6424.

Maddalena, T. L.; Sevilla-Pavón, A. (2014). El relato digital como propuesta pedagógica en la formación
continua de profesores. Revista Iberoamericana de Educación: RIE, Monográfico 65: 149-160.
http://www.rieoei.org/rie65a09.pdf ISSN: 1022-6508.

Sevilla-Pavón, A.; Serra-Cámara, B.; Gimeno-Sanz, A. (2013). Digital storytelling for ESP in Higher
Education. Academic Exchange Quarterly Journal, 17 (1): 151-157. ISSN: 1096-1453.

Sevilla Pavón, A. (2013). Contenidos y estructura del programa de evaluación Ingenio FCE Online Tester.
Revista Exitus, 3 (2): 207-216. ISSN: 2236-2983.

Sevilla-Pavón, A.; Serra-Cámara, B.; Gimeno-Sanz, A. (2012). The Use of Digital Storytelling for ESP in a
Technical English Course for Aerospace Engineers. The Eurocall Review, 20 (2): 68-79. ISSN: 1695-2618.
Martínez-Sáez, A.; Sevilla-Pavón, A.; Gimeno-Sanz, A.; de Siqueira Rocha, J. M. (2012). Practice and
assessment of oral skills in developing online preparatory materials through the InGenio authoring shell.
Procedia – Social and Behavioral Sciences, Elsevier, 34: 142-145. DOI: 10.1016/j.sbspro.2012.02.029. ISBN:
1877-0428

Carvalho de Sousa, A.; Sevilla-Pavón, A.; Seiz-Ortiz, R. (2012). Autonomy and ICT in environmental
education. Procedia – Social and Behavioral Sciences, Elsevier, 46: 1343 – 1347. DOI:
10.1016/j.sbspro.2012.05.299. ISBN: 1877-0428.

De Araujo, I. C.; Sevilla-Pavón, A.; de Almeida Amorim, J.; Ferreira do Amaral, S. (2012). The
internationalisation of higher education in Brazil: analysis of a Spanish-Brazilian scientific cooperation
project in CAL. Procedia – Social and Behavioral Sciences, Elsevier, 46: 3172 – 3175. DOI:
10.1016/j.sbspro.2012.06.031. ISBN: 1877-0428.

Ferreras Méndez, J.; Fernández-Mesa, A.; Alegre-Vidal, J.; Sevilla-Pavón, A. (2012). A Study into the
Integration of ICT into a Business Management Course: Challenges and Achievements. Procedia – Social
and Behavioral Sciences, Elsevier, 46: 1375 – 1379. DOI: 10.1016/j.sbspro.2012.05.305. ISBN: 1877-0428.
Sevilla-Pavón, A.; Martínez-Sáez, A.; Gimeno-Sanz, A.; Rafael Seiz-Ortiz (2012). The role of social and
collaborative networks in the development of in-house multimedia language learning materials. Procedia
– Social and Behavioral Sciences, Elsevier, 46: 1826 – 1830. DOI: 10.1016/j.sbspro.2012.05.386. ISBN:
1877-0428.

Sevilla-Pavón, A.; Martínez-Sáez, A.; Gimeno-Sanz, A. (2012). Assessment of competences in designing
online preparatory materials for the Cambridge First Certificate in English examination. Procedia – Social
and Behavioral Sciences, Elsevier, 34: 207 – 211. DOI: 10.1016/j.sbspro.2012.02.041. ISBN: 1877-0428
Sevilla-Pavón, A. (2012). El desarrollo de un programa de evaluación online para la preparación de la
versión informatizada del First Certificate in English. Bellaterra Journal of Teaching & Learning Language
& Literature, 1 (5): 23-38. http://revistes.uab.cat/jtl3/article/view/450 ISSN: 2013-6196.

Martínez-Sáez, A.; Sevilla-Pavón, A.; García-Laborda, J.; Enríquez-Carrasco, E. (2011). Retos y propuestas
ante la inminente implantación de las destrezas orales en el examen de lengua extranjera en la futura
P.A.U. Didáctica. Lengua y Literatura, 23: 321-329. ISSN: 1130-0531.

De Siqueira, J. M; Martínez-Sáez, A.; Sevilla-Pavón, A.; Gimeno-Sanz, A. (2011). Developing a web-based
system to create, deliver and assess language proficiency within the PAULEX Universitas Project. Procedia
Social and Behavioral Sciences, Elsevier, 15 (1): 662-666. DOI: doi:10.1016/j.sbspro.2011.03.160.

Sevilla Pavón, A.; Martínez Sáez, A.; Gimeno-Sanz, A. (2011). Designing and Evaluating Online Language
Learning Materials for Higher Education. International Journal of Social Science and Humanity, 4 (1): 269-
273. DOI: 10.7763/IJSSH.2011.V1.49, ISSN: 2220-8488.

Martínez-Sáez, A.; Sevilla-Pavón, A.; Gimeno-Sanz, A. (2011). Fostering general and specific competences
through online language learning materials. Procedia Social and Behavioral Sciences, Elsevier, 15: 1726-
1731. ISBN: 1877–0428. DOI: 10.1016/j.sbspro.2011.03.359
6
García-Laborda, J.; Bakieva, M.; González-Such, J.; Sevilla-Pavón, A. (2010). Item Transformation for
Computer Assisted Language Testing: The Adaptation of the Spanish University Entrance Examination.
Procedia Social and Behavioral Sciences, Elsevier, 2 (2): 3586-3590.
DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.03.556

Sevilla-Pavón, A. & Martínez-Sáez, A. (2010). El uso de materiales didácticos online destinados a la
preparación del nuevo examen informatizado «CBFCE». Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa
RELATEC, 1 (9): 139-151. ISSN: 1695-288X. http://relatec.unex.es/article/view/623

 

Libros completos

Sevilla Pavón, A.; Haba Osca, J. (Coords.). (2017). Educación multidisciplinar para la igualdad de género:
perspectivas sociales, filológicas y ambientales. Valencia: Editorial Universitat Politècnica de València. 221
páginas. ISBN: 978-84-9048-565-1. https://riunet.upv.es/handle/10251/79490

Gimeno-Sanz, A.; Sevilla-Pavón, A.; Perry, D.; Seiz Ortiz, R. (2013). Technology-enhanced activities for
Aerospace Engineering. Valencia: Editorial Universitat Politècnica de València. 77 páginas. ISBN: 978-84-
9048-084-7. http://riunet.upv.es/handle/10251/31615

Sevilla-Pavón, A. (2013). Diseño, implementación y utilización de recursos multimedia para la enseñanza
y la evaluación del nivel B2 de inglés en contextos de educación superior a través del sistema InGenio. Tesis
doctoral. Valencia: Editorial Universitat Politècnica de València. 450 páginas. ISBN: 978-84-9048-072-4.
http://riunet.upv.es/handle/10251/29539

 

Capítulos de libro

Oskoz, A.; Gimeno-Sanz, A.; Sevilla-Pavón, A. 2018). Examining L2 Learners’ Discourse Strategies Usage
in Telecollaborative Written Interactions. En B. Mousten, S. Vandepitte, E. Arnó, B. Maylath (Eds.):
Cooperation on Multilingual Writing in Global Virtual Learning Environments. Hershey, PA: IGI-Global.

Sevilla Pavón, A.; Gimeno Sanz, A. (In press). Telecolaboración y creación de relatos digitales: una
propuesta metodológica. En M. González-Lloret & M. Vinagre Laranjeira (Eds.): Comunicación Mediada
por Tecnologías – Aprendizaje y Enseñanza de la Lengua Extranjera. (pp. X). Sheffield: Equinox. ISSN:
9781781793589. ISBN 9781781793596. DOI: 10.1558/equinox.27983

Sevilla Pavón, A. (2017). Implementing Technology-Supported Problem-Based Learning in a Context of
English for Specific Purposes. En: L. Torres Zúñiga y T. Schmidt (Eds.), New Methodological Approaches to
Foreign Language Teaching (pp. 167-186). Cambridge: Cambridge Scholars Publishing. ISBN (10): 1-4438-
8615-7.

Sevilla-Pavón, A.; Haba Osca, J. (2017). Reflexiones en torno a la Educación multidisciplinar del siglo XXI y
la igualdad de género. En: Sevilla-Pavón, A. y Haba Osca, J. (Eds.): Educación multidisciplinar del siglo XXI
para la igualdad de género (pp. 3-15). Valencia: Editorial UPV. https://riunet.upv.es/handle/10251/79490
ISBN: 978-84-9048-565-1

Nicolaou, A.; Sevilla-Pavón, A. (2016). Exploring telecollaboration through the lens of university students.
En: New directions in telecollaborative research and practice: selected papers from the second conference
on telecollaboration in higher education (pp. 113-120) (Eds.: Sake Jager, Malgorzata Kurek & Breffni
O’Rourke). [Second International Conference on Telecollaboration in Higher Education. Trinity College
Dublin, 21-23/04/16]. Dublín: Research-publishing.net DOI:10.14705/rpnet.2016.telecollab2016.497 .
ISBN: 978-1-908416-41-4.

Sevilla Pavón, A.; Martínez Sáez, A.; de Siqueira Rocha, J. M. (2014). Student Assessment in the Online
Language Learning Materials Developed and Delivered Through the InGenio System. En E. Bárcena, T.
Read & J. Arús (Eds.): Languages for Specific Purposes in the Digital Era. Educational Linguistics, 19 (pp.
69-87). Zug: Springer International Publishing. ISBN: 978-3-319-02222-2. https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-319-02222-2_4

Sevilla Pavón, A.; Serra Cámara, B. (2013). Fostering the development of non-linguistic skills by using
digital storytelling in English for Specific Purposes (ESP) course for engineers. En C. Gregori Signes & M.
Alcantud Díaz (Eds.). Experiencing Digital Storytelling (pp. 328-350). Valencia: JPM Ediciones. ISBN: 978-
84-15499-11-4.

Martínez Sáez, A.; Sevilla Pavón, A.; Gimeno Sanz, A.; de Siqueira Rocha, J. M. (2012). Recursos multimedia
de creación propia para la enseñanza y el aprendizaje del inglés. En I. Elorza, O. Carbonelli Cortés; R.
Albarrán; B. García Riaza; M. Pérez-Veneros (Coords.), Empiricism and analytical tools for 21 Century
applied linguistics (pp. 213-228). Salamanca: Aquilafuente. ISBN: 9788490121542.

Sevilla Pavón, A. (2012). Características generales del programa de evaluación online para la preparación
y realización de exámenes oficiales de inglés nivel B2 FCE Online Tester. En A. Gimeno Sanz & J. M. de
Siqueira Rocha (Eds.), Las TIC en la enseñanza: diversas formas de dar apoyo al aprendizaje (pp. 41-50).
Valencia: Editorial Universitat Politècnica de València. ISBN: 978-84-8363-909-2.

Gimeno Sanz, A., de Siqueira, J. M., Martínez Sáez, A. & Sevilla Pavón, A. (2011). Paulex Universitas: A
Web-Based Management System to Create, Deliver and Assess Online Language Proficiency. En
International Conference ICT for Language Learning Conference Proceedings, 3rd Edition. Florence:
Simonelli Editore University Press. http://conference.pixel-
online.net/ICT4LL2010/common/download/Proceedings_pdf/IBL03-Gimeno_Sanz.pdf
ISBN: 9788876475696.

Martínez Sáez, A.; Sevilla Pavón, A.; Gimeno Sanz, A. (2011). Integrating Technical and Specific Contents
into the InGenio FCE Online Course & Tester. En M. L. Carrió et al. (Eds.), La investigación y la enseñanza
aplicadas a las lenguas de especialidad y a la tecnología (pp. 287-292). Valencia: Editorial Universitat
Politècnica de València. ISBN: 978-84-694-6226-3.

Sevilla-Pavón, A. (2011). Integrating the Socio-Cultural, the Intercultural and the Electronic Literacies into
the EFL Curriculum through the Use of Web-Based Materials. En F. J. Ruano et al. (Eds.), Current Trends in
Anglophone Studies: Cultural, Linguistic and Literary Research (pp. 143-154). Salamanca: Aquilafuente.
ISBN: 978-84-7800-157-6.

Sevilla-Pavón, A. (2011). Materiales preparatorios para la nueva prueba asistida por ordenador del First
Certificate in English. En A. Gimeno-Sanz et al. (Eds.), Educación y tecnologías digitales: experiencias
innovadoras (pp. 57-67). Valencia: Editorial Universitat Politènica de València. ISBN: 978-84-694-0575-8.

Gimeno-Sanz, A.; Martínez-Sáez, A.; Sevilla-Pavón, A.; De Siqueira, J. M. (2011). Fostering Autonomy in a
Pedagogically Sound e-Learning Environment for Learners of English for Specific Purposes. En S.
Maruenda-Bataller & B. Clavel-Arroitia (Eds.), Multiple Voices in Academic and Professional Discourse:
Current Issues in Specialised Language Research (pp. 547-560). Newcastle Upon Tyne: Cambridge Scholars
Publishing. ISBN: 978-1-4438-2971-7.

Sevilla Pavón, A.; Martínez Sáez, A.; De Siqueira, J. M. (2011). Self-Assessment and Tutor Assessment in
Online Language Learning Materials: InGenio FCE Online Course and Tester. En S. Thouësny & L. Bradley
(Eds.), Second Language Teaching and Learning with Technology: Views of Emergent Researchers (pp. 45-
69). Dublin: Research-publishing.net. ISBN: 978-1-908416-00-1. doi: 10.14705/rpnet.2011.000006

Gimeno-Sanz, A.; Martínez-Sáez, A.; Sevilla-Pavón, A.; De Siqueira, J. M. (2010). Student assessment in the
InGenio online authoring system: results taken from Intermediate Online English. En S. Sánchez-Reyes &
R. Durán-Martínez (Eds.), Linguistic Tools for Teachers of English: Towards a Bilingual Education (pp. 51-
77). Salamanca: Aquilafuente. ISBN: 978-84-7800-184-2.

 

Artículos en Actas de Congreso

Nicolaou, A.; Sevilla Pavón, A. (2017). Redesigning a telecollaboration project towards an ecological
constructivist approach. XVIIIth International CALL Conference: CALL in Context. 7-9/07/17. Berkeley,
University of California, Estados Unidos. En Jozef Colpaert, Ann Aerts, Rick Kern & Mark Kaiser (Eds.), CALL
in CONTEXT: Proceedings (pp. 589-597). Antwerp: University of Antwerp.
http://call2017.language.berkeley.edu/wp-content/uploads/2017/07/CALL2017_proceedings.pdf ISBN:
9789057285509.

Sevilla-Pavón, A.; Cerezo Merchán, B. (2016). Fomento del aprendizaje activo y la motivación en el
aprendizaje del inglés para fines específicos mediante metodologías de enseñanza centradas en el
alumno. En V. Botti Navarro y M. A. Fernández Prada (Eds.): Libro de Actas IN-RED 2016 – II Congreso
Nacional de Innovación Educativa y de Docencia en Red – Actas de INRED UPV (pp. 19-33). (7-8 de julio de
2016). Valencia: Editorial Universitat Politècnica de València.
DOI: http://dx.doi.org/10.4995/INRED2016.2016.4430. ISBN: 978-84-9048-541-5.

Cerezo Merchán, B.: Sevilla Pavón, A. (2016). El aprendizaje del inglés a través de la creación colaborativa
de relatos digitales del ámbito turístico. En V. Botti Navarro y M. A. Fernández Prada (Eds.): Libro de Actas
IN-RED 2016 – II Congreso Nacional de Innovación Educativa y de Docencia en Red – Actas de INRED UPV
(pp. 3-18). (7-8/09/16). Valencia: Editorial Universitat Politècnica de València. DOI: http:/
/dx.doi.org/10.4995/INRED2016.2016.4430. ISBN: 978-84-9048-541-5.

Sevilla-Pavón, A.; Gimeno-Sanz, A. (2015). Fostering communicative skills through digital storytelling
within a Business English class. En J. Colpaert, A. Aerts, M. Oberhofer y M. Gutiérrez-Colón Plana (Eds.),
Task Design & CALL Proceedings, pp. 430-436. CALL Task Conference 2015, 6-8/09/15. Universitat Rovira
i Virgili, Tarragona, España. ISBN: 9789057284786.
http://wwwa.fundacio.urv.cat/congressos/public/usr_docs/call_2015_conference_proceedings.pdf.

Gimeno-Sanz, A.; Sevilla-Pavón, A. (2015). Toward implementing computer-assisted foreign language
assessment in the official Spanish University Entrance Examination. En F. Helm, L. Bradley, M. Guarda y S.
Thouësny (Eds.), Critical CALL – Proceedings of the 2015 EUROCALL Conference (pp. 215-220). 26-
29/08/15, Pádova, Italia. Dublin: Research-publishing.net.
http://research-publishing.net/display_article.php?doi=10.14705/rpnet.2015.000336 ISBN: 978-1-908416-29-2.

Gimeno-Sanz, A. Sevilla-Pavón, A. (2015). Assessing Linguistic Competence through Digital Storytelling in
Higher Education. ICERI2015 Conference (pp. 1608-1617). 16-18/11/15, Sevilla, España. ISBN: 978-84-608-
2657-6.

Sevilla-Pavón, A.; Maddalena, T. L. (2013). Experiencias transatlánticas de uso pedagógico del relato digital
para la enseñanza de lenguas. En: R. García Fernández & K. I. de Souza (Eds.), Actas del III Congreso
Internacional de Ciudades Creativas, Vol. 1 (pp. 971-982), 28-30/08/13, Unicamp, Campinas, Brasil.
Madrid: Bubok Publishing. ISBN: 978-84-15816-05-8.

Sevilla-Pavón, A.; Serra-Cámara, B. (2013). Developing and Sharing ESP Resources: the Online Teaching
Project at the UPV. Global Journal on Technology, 3 (pp. 1169-1174). Proceedings of 3rd World Conference
on Information Technology (WCIT-2012), 14-16/11/12, University of Barcelona, Spain. ISSN: 2147-5369.

Martínez-Sáez, A.; Sevilla-Pavón, A.; Gimeno-Sanz, A.; de Siqueira-Rocha, J. M. (2012). Feedback: a Key
Component in the Design, Implementation and Validation Stages of Online English/FL Materials. En S.
Thouësny & L. Bradley (Eds.), Proceedings of the 2012 Eurocall Conference (pp. 204-210), 22-25/08/12,
Universidad de Gotemburgo, Suecia. Dublin: Research-publishing.net. ISBN: 978-1-908416-03-2, DOI:
10.14705/rpnet.2012.000053.

Martínez-Sáez, A.; Sevilla-Pavón, A.; Gimeno-Sanz, A.; de Siqueira-Rocha, J. M. (2012). Building up an
Equilateral Language Learning Triangle through Innovation and Pedagogic Improvement: the Example of
an Educational Innovation Project. The Eurocall Review, 20 (1) (pp. 115-119). Actas de EUROCALL 2011
Conference «The CALL triangle: Student, Teacher and Institution», 31/08 a 03/09/11, The University of
Nottingham, Reino Unido. ISSN: 1695-2618.

Sevilla Pavón, A.; Serra Cámara, B.; Gimeno Sanz, A. (2012). El relato digital como herramienta de
aprendizaje en la educación superior. En: Aprender/Enseñar de otra manera: Actas de las Jornadas de
innovación educativa de la UPV (pp. 367-371). Universitat Politècnica de València. Valencia: Editorial
Universitat Politècnica de València. ISBN: 978-84-8663-936-9.

Gimeno Sanz, A.; Sevilla Pavón, A.; Martínez Sáez, A.; González, R. (2012). English B2 Online Course &
Tester: un ejemplo de aprendizaje autónomo. En: Aprender/Enseñar de otra manera: Actas de las
Jornadas de innovación educativa de la UPV (pp. 137-141). Universitat Politècnica de València. Valencia:
Editorial Universitat Politècnica de València. ISBN: 978-84-8663-936-9.

García Laborda, J.; Sevilla-Pavón, A.; Martínez-Sáez, A. (2012). Reevaluando las competencias de alumnos
y profesores en tiempos de PAU asistida por ordenador. En M. de Navarro Pablo (Ed.), Selección, desarrollo
y evaluación de competencias en didáctica de la lengua y la literatura (pp. 354-363). Editorial Universidad
de Sevilla. Secretariado de Recursos Audiovisuales y Nuevas Tecnologías. ISBN: 978-84-938975-3-6.

Sevilla Pavón, A.; Martínez Sáez, A.; De Siqueira, J. M. (2011). Modalities of Assessment of Online Language
Learning Materials. In N. Talaván-Zanón et al. (Eds.), Technological Innovation in the Teaching and
Processing of LSPs (pp. 161-170). Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia. ISBN: 978-84-
3626-217-9.

Gimeno-Sanz, A.; Sevilla-Pavón, A.; Martínez-Sáez, A.; de Siqueira-Rocha, J. M. (2011). The InGenio e-
learning platform: a decade of experience in online language instruction. International Association for
Development of the Information Society (IADIS) e-Learning 2011 Conference, 20-23 July 2011, Rome, Italy.
In B. Nunes & M. McPherson (Eds.) Actas de IADIS International Conference e-Learning, Vol. 2 (pp. 65-69).
ISBN: 978-972-8939-38-0.

Martínez Sáez, A.; Sevilla Pavón, A.; Gimeno Sanz, A.; de Siqueira Rocha, J.M. (2010). Práctica y evaluación
de los conocimientos en inglés nivel B2 a través del curso preparatorio y del programa de evaluación
online FCE, implantados mediante el sistema InGenio. En J. L. Bueno Alonso et al. (Eds.). Actas del XXVIII
Congreso Internacional de la Asociación Española de Lingüística Aplicada: Analizar datos > Describir
variación (pp. 874-883), 15-17 abril 2010, Vigo: Universidad de Vigo. ISBN: 978-84-8158-479-0.

García Laborda, J.; Martínez Sáez, A.; Sevilla Pavón, A. (2009). Web 3.0 y enseñanza de lenguas extranjeras:
Un vistazo general a materiales para la docencia y aprendizaje en la enseñanza universitaria. En C. M.
Alonso García & D. J. Gallego Gil (Coord.), Actas del XIV Congreso Internacional de Tecnologías para la
Educación y el Conocimiento: Hacia la Web 3.0. Madrid: Universidad Nacional a Distancia. ISBN 978-84-
692-3571-3.

 

Reseñas de libros

Sevilla Pavón, A. (2014). Review of the book Inclusive Language Education and Digital Technology. Calico
Journal, 31 (1): 135-137. ISSN: 0742-7778.
DOI: 10.11139/cj.31.1.135-137.
http://www.equinoxpub.com/journals/index.php/CALICO/article/view/22807

Sevilla Pavón, A. (2012). Extended review of the book Evaluating Computer-Assisted Language Learning:
An Integrated Approach to Effectiveness Research in CALL. International Journal of Computer-Assisted
Language Learning and Teaching (IJCALLT), 2012, 2 (4): 64-67. ISSN: 2155-7098, DOI:
10.4018/ijcallt.2012100105.

Sevilla Pavón, A. (2011). Review of the book Evaluating Computer-Assisted Language Learning: An
Integrated Approach to Effectiveness Research in CALL. The EUROCALL Review, 19 (1): 84-86. ISSN: 1695-
2618.

Sevilla Pavón, A. (2011). Review of the book Information Technology in Languages for Specific Purposes:
Issues and Prospects. The EUROCALL Review, 18 (1): 91-95. ISSN: 1695-2618.

Sevilla Pavón, A. (2010). Review of the book Content and Language Integrated Learning: Cultural Diversity.
The EUROCALL Review, 16 (1): 1-3. ISSN: 1695-2618.

Sevilla Pavón, A. & García-Laborda, J. (2009). Review of the book Studies for Classroom Development and
Implementation. Porta Linguarum, 12 (2): 213- 214. ISSN: 1697-7467.